Modellezés

2015. július 21.

 

Rádióvezérléssel az égen

 

Varga Tamás még általános iskolásként szeretett bele a repülésbe. Minden érdekelte, ami a repülőgépekkel volt kapcsolatos. Előbb a szimulátorok világában alkotott, manapság viszont modellező versenyeken teljesít kiválóan. Magyar bajnoki címe is van már e téren.

Kezdetekben még nem a modellezés volt az, amelyben Varga Tamás és a repülés kapcsolata kiteljesedett. A szimulátorok világában merült el. Olyannyira, hogy a 2000-es évek elején harmadik helyet szerzett a Magyar Honvédség által támogatott szimulátor bajnokságon.

 

2008-ban azonban „kitévedt” a hajdúszoboszlói repülőtérre, ahol éppen RC modell repülőnapot tartottak. A Debreceni Városi Modellező Klub szervezésében megtartott bemutatón eldöntötte, hogy ő is beszáll a modellezés világába.

 A felszállás

Az első évek azzal teltek el, hogy mindenbe belekóstolt. Segédmotoros habvitorlázóval, akrobata repülővel, helikopterrel vagy éppen lejtő vitorlázóval is repült.

 

A próbálkozások között megérett benne a gondolat, hogy mindegyiket szereti ugyan, de egyikben sem fejlődik igazán. A vitorlázás mellé tette le a voksát, amelyben 2012-ben versenyzésre adta fejét.

 

Jelenleg is két kategóriában, az F5J (nagykategória, négyméteres fesztávolságú gépek) és az F5J-400 (kiskategória, 2,5 méteres fesztávolságú gépek) elnevezésű osztályokban versenyez.

 

Az első év „tanuló” időszak volt. Belekóstolt a versenyek hangulatába, ismerkedett a vetélytársak repülőgépeivel, repülési technikáival. A különböző versenyeken a 12-15. helyek között végzett.

A versenyekről
Két komoly hazai verseny sorozat van. Az egyik az Országos Bajnokság, amelynek négy állomása van. A Budapest Kupa, a Vásárhely Kupa, a Nyírség Kupa és a Szeged Kupa eredményeit összesítve határozzák meg a bajnoki címet. Ezeket a versenyeket a Magyar Modellező Szövetség felügyeli.
A másik jelentős sorozat az Országos Ranglista. Az OB versenyein kívül plusz három-négy verseny tartozik bele. Az összes verseny pontjait számítják be, és alakul ki a ranglista. Ezeket az MMSZ-hez tartozó klubok rendezik.
Nemzetközi megmérettetés is létezik. Az Inter Tour versenyeit egész Európában megrendezik. Közel negyven helyszíne lehet, de nem kötelező a részvétel mindegyiken. Persze, minél több helyszínre jut el egy versenyző, annál több pontot gyűjthet. Ennek a sorozatnak Szlovákiában van a záró versenye.

A 2013-as év óriási áttörés volt. A kiskategóriában ranglista és bajnoki első lett. De a nagykategóriában is benne volt az első tízben. Sok edzéssel érte el ezt az eredményt. Több, mint ezer startolása volt ebben az esztendőben.

 

2014-ben nem sikerült megvédenie címét. Kevesebb edzésre jutott ideje. Betegség is hátráltatta a felkészüléseket. De volt például géptörése is, ami akadályozta a tréningeket.

 Varga Tamás itt éppen a dobogó második fokán a legutóbbi szentgáli ranglista versenyen

Az edzésekről
Átlagban heti négy-öt órát vesz igénybe az edzése. Ez a minimum. A jó eredményekhez persze nem árt, ha ennél többször ki tud menni, így egy-egy fontosabb verseny előtt, többet is gyakorol.
A tréningek persze időjárás függőek is. 12m/s fölött vagy esőben a versenyeket is leállítják és persze tréningezni sem lehet.

Idén az országos bajnoki fordulókból már kettőn van túl Tamás. A Budapest Kupán negyedikként, a Vásárhely Kupán hatodikként zárt. A Nyírség Kupa és a Szeged Kupa még előtte van, így még javíthat az OB-n.

 

Ebben az évben is próbálkozott az Inter Tour, egész Európát behálózó, harminc-negyven állomásból álló versenysorozatába. 

Magyarországon ebből három versenyt rendeznek meg. A matkópusztai megmérettetésen második lett végül.

 

A Szolnok megyei bajnokságon sem kerülték el a sikerek. Kicsiben első, nagyban második lett. Az év vége még messze van, így sok-sok siker várhat még a vitorlázóra.

A szabályokról
A versenyek meghatározott számú fordulókból állnak. Egy forduló során tíz percig tart a repülés. Harminc másodpercig motorral indul el a vitorlázó, amelyet az időkorlát végén a technika letilt (bár a pilóta is megteheti annak letelte előtt).
Hatszor tíz perces a minősítő repülés. Ez egy selejtezőnek tekinthető. Ennyi számú repülés után, a pilóták versenyszabályzatban meghatározott száma, a döntőben folytathatja.
Itt már hosszabb, tizenöt perces a repülési idő. Két vagy három kört repülnek a pilóták. A sorrendet a selejtezőben és a döntőben is a repülési magasság alapján kapott büntetőpontok (200 méterig mínusz fél, a fölött mínusz három pontot kell levonni a versenyzőtől méterenként) és a repülési idő letelte után, a meghatározott célra repülésnél, a céltól való távolság alapján kapott pontok ( tíz méteres körön belül kell letenni a gépet, méterenként öt pont jár) összessége adja.
A rádióvezérléssel irányított gépekkel tehát nem szabad túl magasra sem emelkedni, de az sem jó, ha hamar célba ér, ráadásul a célkörtől távol.

 És íme egy videó is a pontosabb értelmezéshez: